08 / 03 / 2024

Jak dobrać muzykę do biznesu? Jest ważna tak jak wystrój

Wysoka jakość usług to zaledwie część tego, co może doprowadzić do sukcesu firmy. Kluczową rolę w postrzeganiu biznesu przez potencjalnego klienta odgrywa między innymi wystrój lokalu, ale również elementy wpływające na takie zmysły jak węch czy słuch. Jak dobrać muzykę do biznesu? Może zwiększyć sprzedaż o nawet 30%. 

Muzyka odgrywa ważną rolę w biznesie

Tuż po wzroku i powonieniu, to właśnie słuch jest najważniejszym zmysłem w budowaniu relacji z klientem. Mamy nadzieję, że nie puścisz tego mimo uszu! Aż 79% ludzi wsłuchuje się w muzykę, która rozbrzmiewa w punktach usługowych czy miejscach sprzedaży. 

Nikogo nie dziwi, że przedsiębiorcy zatrudniają architekta wnętrz w celu podkręcenia jakości swojego biznesu, a jednak wciąż standardem nie jest dopieszczanie warstwy dźwiękowej. Pamiętaj, że piękne meble nie pomogą, jeśli klienta będzie drażnić hałas albo konkretny rodzaj muzyki, który na dodatek ani trochę nie pasuje do charakteru miejsca. Elementami, które najbardziej wpływają na to, czy klient dobrze zapamięta dane miejsce, są m.in. temperatura, jakość powietrza, oświetlenie, zapach, hałas oraz muzyka

Być może wydaje ci się, że dopasowanie muzyki istotne jest tylko w restauracji czy miejscach usługowych, gdzie spędzamy więcej czasu. Bynajmniej! Niemal 85% klientów zauważa muzykę w sklepach, a ponad połowa z nich uważa, że ważne jest to, by grała w nich muzyka, którą lubią. Większość z nich zostanie dłużej w miejscu, gdzie tak jest. Niezależnie od tego, jaki rodzaj usług prowadzisz, uważne podejście do muzyki w lokalu ci się opłaci.

Jak dobrać muzykę do biznesu? / fot. Dogancan Ozturan, Unsplash

Badanie przeprowadzone przez Soundtrack Your Brand i HUI Research, oparte na analizie prawie 2 milionów transakcji w popularnej sieci restauracji, pokazały, że najwyższa sprzedaż miała miejsce w sytuacji, gdy w playliście znalazła się mieszanka popularnych utworów z mniej znanymi piosenkami dopasowanymi do marki

O tym jak dobrać muzykę do biznesu

Praktycznie każdy rodzaj firmy dzięki muzyce może wyróżnić się na tle konkurencji, nawiązać z klientem silną więź i zwiększyć motywację swoich pracowników. Dobierając odpowiednią muzykę, można nie tylko kontrolować czas, jaki klienci spędzą w sklepie czy restauracji, ale także wpływać na ich decyzje zakupowe. Odpowiednio dobrana muzyka może przyciągać nowych klientów, zwiększać obroty i zyski firmy. Aż 41% amerykańskich konsumentów deklaruje, że spędziłoby więcej czasu (i potencjalnie wydało więcej pieniędzy) w punkcie sprzedaży detalicznej, jeśli lubią graną w nim muzykę

Jak wynika z badań „Servicescapes: The impact of physical surroundings on customers and employees” im bardziej hedonistyczna usługa, tym więcej czasu klient spędza w obiekcie i tym potencjalnie większy jest wpływ otoczenia na postawy klienta oraz intencje ponawiania zakupu. Najważniejsze będą więc miejsca takie jak punkty gastronomiczne, salony branży beauty, centra rozrywkowe i sportowe, hotele i wiele innych, które połączymy z przyjemnością.

Coroczne raporty IFPI (organizacja non-profit reprezentująca globalny przemysł fonograficzny) na temat zachowań  konsumentów wyraźnie pokazują rosnącą obecność muzyki w życiu jednostek i społeczeństw. Polacy spędzają średnio ponad 3 godziny dziennie na słuchanie muzyki. Wychodzi ona poza sferę życia prywatnego. Chętnie korzystamy z niej podczas spotkań towarzyskich czy w pracy. Coraz częściej oczekujemy, że zastaniemy ją również w miejscach, gdzie wydajemy pieniądze. Ważne jest, by w lokalu usłyszeć muzykę, której słuchamy czasami w domu, ale i taką, którą możemy odkryć i wrócić do niej w dowolnym momencie. 

Tak brzmi dobry biznes

Ciszy należy unikać jak ognia, ponieważ kiedy w lokalu nie gra muzyka, ponad 2/3 klientów go opuści ze względu na brak odpowiedniej atmosfery. Co więcej, niemal wszystkie badania dotyczące wpływu muzyki na zachowania konsumenckie pokazują, że klienci wolą słuchać w lokalach – restauracjach, sklepach i wielu innych – muzyki, którą znają lub mogą sprawdzić na aplikacjach wykrywających dźwięki, takich jak Shazam. W najbardziej lubianych miejscach nie usłyszymy więc playlisty z „muzyki zwolnionej z opłat”.

Wybierając brzmienia do swojego lokalu, przede wszystkim pamiętaj o jego charakterze. Na siłowni sprawdzą się energiczne, popowe brzmienia o różnej intensywności. Brzmienia mogą kompletnie zmienić klimat w restauracji – powolna, zmysłowa muzyka sprzyja romantycznej atmosferze, z kolei gatunki z pogranicza hip-hopu, r&b i popu wprowadzą do lokalu gastronomicznego miejski charakter. Jeśli chcesz postawić na uniwersalność, zdecyduj się na utwory z gatunków pop, rock, lub tzw. easy listening, czyli brzmienia łączące elementy popu, soulu, jazzu i swingu. 

Różne rodzaje i gatunki muzyczne mogą w bardzo szybki sposób zmienić nasz nastrój: pobudzać, uspokajać, relaksować, wzruszać i dodawać energii. Im głośniejsza muzyka, tym bardziej pobudzony jest klient – i pewnie zdecyduje się na impulsywny zakup – ale jest mniej skłonny do wydawania większych kwot. Jeśli zależy ci na tym, by klienci zdecydowali się na większe zakupy, wybierz gatunki kojarzące się z luksusem, takie jak jazz, czy muzyka elektroniczna. 

W idealnej playliście znajdzie się zarówno popowa nowość, hit z dzieciństwa, jak i zaskakujący niszowy utwór, który może zaskoczyć niejednego melomana. W Polsce warto zdecydować się również na utwory z tekstami w naszym języku, ponieważ największą popularność ma właśnie muzyka lokalna. Muzykolożka Sylwia Makomaska twierdzi, że „pozytywne emocje wynikające z obecności muzyki przekładają się m.in. pozytywną ocenę danego miejsca, chęć powrotu, stopień  wchodzenia w relację z innymi”. Pamiętaj o tym przy tworzeniu swojej przestrzeni.

Źródła:
1. Raport MRC Data (wcześniej Nielsen Music), IX 2021. „Background Music: the Untapped Promotional Avenue for Music” (na podstawie wywiadów przeprowadzonych wśród 2,500 osób nt. relacji między muzyką a biznesem i co one oznaczają dla poszczególnych branż)
2. A Soundtrack Research Report, „The impact of music in restaurant”, Autorzy: prof. Sven-Olov Daunfeldt (HUI Research), prof. Niklas Rudholm (Dalarna University), Hampus Sporre (Lund University School of Economics and Management, doktorant), Jasmine Moradi (Soundtrack Your Brand)
3. Bitner, M. J. (1992). Servicescapes: The impact of physical surroundings on customers and employees. Journal of marketing, 56(2), 57-71
4. Egnaging with music 2023, IFPI