Najczęściej zadawane pytania przez przedsiębiorców

Czy muszę zawierać umowę, jeśli odtwarzam utwory z YouTube lub Spotify?
Czy jeśli mam nośnik zakupiony legalnie, to muszę płacić ZAiKS?

Zakupienie kopii utworu na dowolnym nośniku (czy to na płycie, czy np. w formie pliku mp3) daje prawo do wykorzystania tej twórczości w ramach użytku prywatnego (kręgu krewnych, powinowatych i przyjaciół), w sprawozdaniach o wydarzeniach kulturalnych, prawa do cytowania, wykorzystania podczas lekcji w szkołach i uczelniach, wypożyczeń bibliotecznych, wykorzystania podczas ceremonii kościelnych i oficjalnych uroczystości państwowych itp. oraz w taki sposób, aby nie godzić w słuszne interesy twórcy.
W przypadku gdy utwór jest publicznie odtwarzany czy wykonywany, zgodnie z prawem należy zawrzeć umowę licencyjną.

Czy mogę otrzymać listę utworów chronionych przez ZAiKS?

ZAiKS chroni ponad 97% globalnego muzycznego repertuaru. Udostępnienie listy repertuaru reprezentowanego przez ZAiKS niestety nie jest możliwe, gdyż do zbioru tego kwalifikuje się kilkadziesiąt milionów utworów twórców polskich i zagranicznych, a ponadto jest to repertuar o charakterze materii płynnej, gdyż każdego dnia zgłaszane są pod ochronę nowe utwory.
Możemy natomiast dokonać identyfikacji repertuaru, który ma być wykorzystany. W tym celu należy przesłać na nasz adres listę tytułów utworów wraz z nazwiskami ich twórców (autora muzyki, kompozytora).

Czy jeśli odtwarzam tylko zagraniczne utwory, to muszą płacić ZAiKS?

Tak. Na podstawie umów o wzajemnej reprezentacji repertuar chroniony przez ZAiKS obejmuje utwory twórców zagranicznych.

Jakie utwory i kiedy można wykorzystać bezpłatnie?

Nie trzeba płacić wynagrodzeń autorskich po wygaśnięciu autorskich praw majątkowych do utworu, czyli po siedemdziesięciu latach od śmierci twórcy/twórców. Należy jednak pamiętać, że zasada ta dotyczy wyłącznie utworów pierwotnych. Wiele utworów, do których wygasły już prawa majątkowe, posiada współczesne opracowania i ich wykorzystanie wymaga już uiszczenia stosownych opłat licencyjnych.

Muzyka dla każdego typu biznesu

Niezależnie czy prowadzisz siłownię, czy sklep spożywczy,
małą knajpkę czy salon fryzjerski, mamy dla Ciebie dedykowaną ofertę.

Sklepy

Aż 84.5% klientów zauważa muzykę w sklepach, a 55% osób uważa, że ważne jest to, aby w sklepach rozbrzmiewała muzyka, która im się podoba. Aż 79% ludzi wsłuchuje się w muzykę, która rozbrzmiewa w punktach usługowych czy miejscach sprzedaży. Przekonują cię liczby?

Gastronomia

Muzyka odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu naszych doznań – także smakowych. 81.3% badanych zauważa muzykę w restauracjach, a ponad połowa z nich uważa, że ważne jest to, aby w restauracjach rozbrzmiewała muzyka, która im się podoba.

Salony piękności

Salony fryzjerskie – razem z pozostałymi lokalami branży beauty – to idealne miejsce do budowania klimatu poprzez muzykę.

Poznaj co najmniej 3 powody, dla których warto zadbać o muzykę w salonie fryzjerskim.

Kluby fitness

W dążeniu do osiągnięcia lepszych wyników podczas ćwiczeń na siłowni muzyka pełni kluczową rolę. Ważne jest, aby dostosować wybór brzmień tak, aby wspierały oczekiwany efekt i dodawały dodatkowej energii podczas treningu!

Zainwestuj w muzyczną licencję

Niezależnie czy prowadzisz siłownię, czy sklep spożywczy,
małą knajpkę czy salon fryzjerski, mamy dla Ciebie dedykowaną ofertę.