07 / 03 / 2024

Te dane mówią prawdę o muzyce w sklepach 

Znana muzyka przyciąga klientów do sklepu. Odgrywa istotną rolę w kreowaniu całościowej atmosfery miejsca sprzedaży, wywołuje pozytywne emocje i tym samym może wpływać na kształtowanie korzystnych zachowań i decyzji klientów. Utwory, które są powszechnie rozpoznawane i lubiane, przekładają się na poczucie komfortu. Tworzą przyjemne doświadczenie zakupowe i sprawiają, że klient chce wracać do miejsca, w którym czuł się po prostu dobrze.

Wolne tempo muzyki zwiększy sprzedaż

Jak wynika z raportu MRC Data z 2021 roku aż 84.5% klientów zauważa muzykę w sklepach. Odpowiednie tło dźwiękowe – może wprowadza klientów w pozytywny nastrój, a to przekłada się na dłuższy czas spędzony w sklepie oraz większą skłonnością do dokonywania zakupów. Ważną rolę odgrywa tempo muzyki.

Badanie przeprowadzone przez Klemensa M. Knoeferle’a w 2012 roku wykazało, że wolne tempo muzyki wpłynęło na zwiększenie sprzedaży w sklepach detalicznych o 12%! Muzyka może być skutecznym narzędziem marketingowym, które wzmacnia wizerunek marki i buduje pozytywną więź emocjonalną z klientami.

Muzyka w sklepach musi być odpowiednia / fot. Cam Morin, Unsplash

Klient chce muzyki, którą zna (lub może poznać)

Studium przeprowadzone przez Soundtrack Your Brand i HUI Research wykazało, że najwyższa sprzedaż miała miejsce w sytuacji, gdy playlista była mieszanką popularnych i mniej znanych piosenek dopasowanych do marki. Ponad połowa badanych osób uważa, że ważne jest to, aby w sklepach rozbrzmiewała muzyka, która im się podoba.

Klienci chcą dobrej muzyki. Nie oznacza to tylko muzyki, którą już znają i kochają, ponieważ szansę mają także dla wschodzący artyści. Warto odświeżać playlistę i wprowadzać nowe utwory. Aż 79% ludzi – jak wynika z raportu MRC Data (wcześniej Nielsen Music) „Background Music: the Untapped Promotional Avenue for Music” – wsłuchuje się w muzykę, która rozbrzmiewa w punktach usługowych czy miejscach sprzedaży. Klienci na pewno będą zadowoleni, jeśli w zaciszu domowym będą mogli posłuchać muzyki, którą po raz pierwszy usłyszeli w miejscu publicznym. Żeby było to możliwe, warto zainwestować w licencjonowaną muzykę.

Źródła:
Raport MRC Data (wcześniej Nielsen Music), IX 2021. „Background Music: the Untapped Promotional Avenue for Music”