20 / 12 / 2024

Muzyka a gwiazdkowe żniwa w sprzedaży

Każdego grudnia jednym z kluczowych elementów wpływających na doświadczenie konsumentów jest muzyka świąteczna. Wpływa ona znacząco na emocje, nastrój oraz decyzje zakupowe. Jak i dlaczego odpowiednio dobrana utwory pomagają budować atmosferę, która angażuje klientów?

Okres przedświąteczny to czas intensywnych działań marketingowych.  Często można wręcz odnieść wrażenie, że grudniowa wszechobecność promocji tworzy konsumpcyjne świątynie. Zewsząd docierają do nas reklamy, w których pełno prezentów, choinek, świecidełek bombek i rodzinnego ciepła. Oczywiście właściciele sklepów i firm usługowych również starają się wykorzystać ten najlepszy dla obrotów czas i maksymalizują sprzedaż.

Świąteczne melodie, stały się nieodłącznym elementem zakupów w ostatnim miesiącu roku (choć zwykle słyszymy je już w listopadzie). Badania wykazują, że taka muzyka wpływa na emocje klientów, co rzecz jasna może zachęcać do większych wydatków. Jak na nas działają gwiazdkowe przeboje? Kojarzące się z Bożym Narodzeniem melodie zwykle mają wolne tempo i pogodną tonację durową. To bardzo sprzyja wydłużeniu czasu spędzanego w sklepach lub innych lokalach. Świąteczne piosenki wywołują w ten sposób uczucie nostalgii, automatycznie przywodzą na myśl dzieciństwo, co skłania konsumentów do impulsywnych zakupów, również takich, które nie były wcześniej planowane​. Przykładem może być sięgnięcie na sklepową półkę po ozdobioną świątecznymi motywami tabliczkę czekolady, której wcześniej zabrakło na zakupowej rozpisce. Ale świąteczna  muzyka może zadziałać na coś więcej niż sentyment – u wielu z osób wywołuje wręcz ekscytację. Te ciepłe lub nawet entuzjastyczne emocje szczególnie w połączeniu z innymi spójnymi bodźcami, takimi jak świąteczne aromaty i dekoracje bardzo zwiększają lojalność klientów i ich chęć do ponownych odwiedzin w takim ciepło kojarzonym miejscu.

Gwiazdkowy prestiż i energia

Grudniowe przeboje, tak jak i każdy rodzaj muzyki, podlegają zbliżonym zasadom audiomarketingu. Również w ich wypadku kluczem do sukcesu staje się dostosowanie playlisty do preferencji klientów. Starsi konsumenci wolą więc zazwyczaj spokojniejsze, klasyczne melodie, podczas gdy młodsi mogą preferować aktualne przeboje lub nowoczesne aranżacje znanych utworów świątecznych

Znaczenie ma również specyfika sprzedażowej i usługowej branży. Do luksusowych butików bardziej pasują wyrafinowane aranżacje świątecznych klasyków – zwiększają one poczucie prestiżu i ekskluzywności marki. Z kolei sklepy spożywcze i hipermarkety warto, by stawiały na bardziej popularne i energetyczne utwory, które zachęcają do dynamicznego poruszania się po sklepie i do impulsywnych zakupów​. Natomiast lokale z ofertą dla młodszych klientów mogą eksperymentować z nowoczesnymi remiksami tradycyjnych utworów świątecznych, które lepiej odpowiadają muzycznym gustom pokoleń późnych millenialsów lub generacji Z.

Warto również pamiętać,że muzyka świąteczna nie musi ograniczać się jedynie do przestrzeni fizycznych. Coraz więcej marek z dobrym efektem włącza świąteczne playlisty na swoich stronach internetowych, aby stworzyć spójną atmosferę również w kanale e-commerce. Taka dobrze uplasowana muzyka w tle może zwiększyć czas spędzany na stronie, poprawić postrzeganie marki i zwiększyć konwersję sprzedaży.

Znużenie wrogiem sprzedaży

Świąteczna muzyka przy swoim bardzo dużym potencjale sprzyjania zakupom, niesie ze sobą również pewne ryzyko. Zbyt częste powtarzanie tych samych utworów może irytować klientów i sprawiać, że będą oni unikać danego sklepu lub usługowego lokalu. Warto więc regularnie zmieniać playlisty, by uniknąć znużenia wśród klientów. Dobrym pomysłem może więc stać się raz na jakiś czas wprowadzanie mniej znanych choinkowych utworów lub bardziej współczesnych aranżacji gwiazdkowych klasyków. Znaczenie ma również dostosowanie głośności do pory dnia i natężenia ruchu w lokalu, tak by klienci nie czuli się przytłoczeni dźwiękami.