08 / 03 / 2024

Muzyka w lokalu. 3 błędy, które popełniasz przy jej wyborze

Wprowadzenie muzyki do biznesu to dobry ruch, ale należy pamiętać, że brzmienia brzmieniom nierówne. Żeby wpłynęły one pozytywnie na zachowania konsumentów, musisz pamiętać o dostosowaniu muzyki do swojego lokalu. A kiedy jest ona źle dobrana?

Gdy nie znasz umiaru i nie dbasz o jakość muzyki

Mniej znaczy więcej. Ta złota zasada ma swoje zastosowanie również w sposobie dopasowania muzyki do lokali usługowych. Nikt z nas nie chce przekrzykiwać dudniącej muzyki, żeby porozmawiać, nie mówiąc już o prowadzeniu w takich warunkach spotkania biznesowego, czy po prostu spędzaniu czasu w sklepie. Zbyt głośne lub chaotyczne dźwięki mogą powodować irytację wśród klientów. Jeśli chcesz uniknąć zdenerwowania potencjalnego konsumenta – który pewnie wyjdzie i nieprędko wróci – pozwól muzyce grać nienachalnie w tle. Żeby efekt był odpowiedni, warto zadbać o to, by źródła dźwięku były odpowiednio rozłożone na terenie lokalu – jakość jest bardzo ważna.

Są jednak miejsca, w których warto przekręcić pokrętło volume. Tim De Smet z Sonhouse, belgijskiej firmy zajmującej się produkcją dźwięku, która współpracuje z firmami usługowymi na całym świecie, twierdzi, że dobrze dobrana muzyka może zwiększyć przychody przedsiębiorcy o 20%, a długość pobytu klienta w lokalu o 30%.

Gdy nie personalizujesz brzmień do biznesu

Ekspert Tim De Smet wskazał kilka rodzajów usług, do których warto dopasować swoją muzykę. W przypadku salonów kosmetycznych należy znaleźć muzykę, która kojarzy się z ideą luksusowego odprężenia. To przede wszystkim kojąca muzyka w wolnym tempie, swobodnym rytmie i o niskiej głośności. Jeśli prowadzisz jednak salon fryzjerski lub studio tatuażu skierowane do młodych, energicznych klientów, postaw na weselszą playlistę z ulubionymi gatunkami tej grupy. To przede wszystkim ożywiający pop czy rock. W wielu sklepach taka muzyka jest używana w celu zachęcenia klientów do odkrywania oferty i podejmowania decyzji zakupowych. 

Nie zawsze jednak musisz postawić na uniwersalne, mainstreamowe brzmienia. Indywidualność marki jest ważna, a jeśli interesujesz się muzyką i znasz odpowiednie do nastroju brzmienia elektroniczne, czy inne gatunki, które sprawdzą się w dostosowanym do lokalu tempie, to czasem warty ryzyka ruch. Liczy się to, by lokal był charakterystyczny, a muzyka jest jednym z czynników, który pozytywnie na to wpływa.

fot. Andrea Piacquadio / Unsplash

Gdy muzyka w lokalu jest nieznanych twórców

Pozwalanie na to, by klienci odkrywali nowe brzmienia, to dobry ruch. Według raportu MRC Data z 2021 roku „Background Music: the Untapped Promotional  Avenue for Music” aż 73% konsumentów po usłyszeniu muzyki, która im się spodoba, sztuka tekstów piosenki, sprawdza utwór w aplikacji Shazam albo pyta o niego pracownika lokalu. Bardzo możliwe, że właśnie dzięki takiej sytuacji dobrze zapamięta twój biznes. 

Nie będzie to jednak możliwe, gdy playlista w lokalu będzie złożona z samej muzyki zwolnionej z opłat. Z badań opartych na analizie ponad 2 milionów transakcji w popularnej sieci restauracji wynika, że najwyższa sprzedaż ma miejsce, gdy muzyka w lokalu to mieszanka popularnych i mniej znanych piosenek dopasowanych do marki. Pamiętaj o tym, wybierając muzykę do swojego lokalu. Więcej o tym, dlaczego lubimy brzmienia, które znamy, przeczytasz tutaj.

Źródła:
1. https://professionalbeauty.ae/site/newsdetails/the-power-of-music-to-increase-your-salon-s-succes
2. A Soundtrack Research Report, “The impact of music in restaurant”, Autorzy: prof. Sven-Olov Daunfeldt (HUI Research), prof. Niklas Rudholm (Dalarna University), Hampus Sporre (Lund University School of Economics and Management, doktorant), Jasmine Moradi (Soundtrack Your Brand)
3. Raport MRC Data z 2021 roku „Background Music: the Untapped Promotional Avenue for Music”