08 / 03 / 2024

6 sposobów na to, jak wykorzystać muzykę w lokalu, by zwiększyć sprzedaż

Dla co drugiego i co drugiej z nas ważne jest, by w sklepie wybrzmiewała muzyka, którą lubimy. Zadowolenie klienta wpływa pozytywnie nie tylko na niego, ale również na biznes. Wprowadzenie muzyki do lokalu usługowego o ponad połowę zwiększa szanse na to, że klient zrobi zakupy. Istnieje kilka sposobów wykorzystania dobrego brzmienia, żeby zwiększyć sprzedaż.

Dostosuj tempo muzyki do intencji

Muzyka może znacząco wpływać na spontaniczne zakupy. Sklepy, które odtwarzają szybką muzykę lub umieszczają intensywne utwory w reklamach, zwiększają prawdopodobieństwo na to, że ktoś impulsywnie wykupi ich usługę lub produkt. Brzmienia wpływają na zachowania konsumenckie – ludzie podświadomie dostosowują się do tego, co słyszą. Szybka muzyka zwiększa prędkość ruchu klientów w sklepie. Nie zawsze jednak warto wykorzystać najbardziej dynamiczną muzykę. 

Badanie przeprowadzone przez Klemensa M. Knöferle sprawdziło, jak tempo oraz tonacja muzyki wpływają na środowisko handlowe. Wynika z niego, że wolne tempo muzyki zwiększyło sprzedaż w sklepach detalicznych o 12%. Badanie przeprowadzone przez Zou Fang w 2015 roku opierało się z kolei na obserwacji 180 klientów w jednej z dużych restauracji. Dowiodło, że im wolniejsze tempo, tym klient jest bardziej cierpliwy w oczekiwaniu na posiłek.

Chcesz zwiększyć sprzedaż? Mądrze zaplanuj playlistę

Studium przeprowadzone przez Soundtrack Your Brand i HUI Research, oparte na analizie prawie 2 milionów transakcji w popularnej sieci restauracji, wykazało, że najwyższa sprzedaż miała miejsce w  sytuacji, gdy w playliście znalazła się mieszanka popularnych utworów z mniej znanymi piosenkami dopasowanymi do marki

Jeśli chcesz dopasować uniwersalne brzmienia do swojego lokalu, wybierz utwory z gatunków pop, rock czy tzw. easy listening, czyli brzmienia z pogranicza popu, soulu, jazzu i swingu. Taką muzykę preferuje się w miejscach komercyjnych. Inaczej wygląda to w przypadku lokali mających wyróżnić się muzycznie na tle pozostałych. Z badań „Marketing w handlu detalicznym” M. Sullivana i D Adcocka z lat dwutysięcznych wynika, że na zachowania konsumenckie ma wpływ natężenie, tempo, wysokość dźwięków i popularność muzyki. Przykładowo, im głośniejsza muzyka, tym bardziej ożywiony jest klient, ale mniej skłonny do wydawania. Spokojniejsze brzmienia wydłużają czas spędzany w sklepie. 

6 sposobów na to, by zwiększyć sprzedaż w lokalu / fot. Yannis Papanastasopoulos, Unsplash

Wybierz brzmienia pasujące do wizerunku lokalu

Nawet o ponad 30 proc. wzrosła sprzedaż w lokalu, gdzie odtwarzano muzykę pasującą do marki w porównaniu z sytuacją, gdy muzyka nie była zgodna z wizerunkiem. Takie działanie wpływa również na lepsze postrzeganie atmosfery sklepu i wzmocnienie skojarzeń klientów z marką. Według raportu dostarczonego przez Soundtrack Your Brand, w przypadku marek wykorzystujących muzykę zgodną ze swoją tożsamością aż o 96 proc. wzrasta prawdopodobieństwo, że biznes zostanie zapamiętany

Nie wierzysz? Na platformach streamingowych znajdziesz playlisty podobne do muzyki, która grana jest w największych odzieżowych sieciówkach – H&M, Zarze, czy Pull & Bear. Mają one tysiące fanów, dobrze czujących się w towarzystwie właśnie tych brzmień także w swoim prywatnym czasie. 

Wykorzystaj gatunki, by zachęcić do droższych zakupów

Zwiększanie sprzedaży to jedno, ale zakupy zakupom nierówne. W niektórych branżach zależy nam przede wszystkim na zwróceniu uwagi klienta, który jest w stanie wydać dużo, nawet jeśli rzadziej. Odpowiednio dobrana muzyka pozwala stymulować klientów do zakupów drogich rzeczy. Luksus to jazz, muzyka klasyczna, czy odpowiednia muzyka elektroniczna. Gdy klienci słuchają takiej muzyki podczas zakupów, mogą być bardziej skłonni inwestować w droższe produkty oraz usługi. 

Warto przywołać tu eksperyment przeprowadzony przez Charlesa Areni’ego i Davida Kimbrough’a. W ramach tego badania sprawdzono, jak muzyka klasyczna wpływa na wybór wina. Okazało się, że gdy konsumenci słuchali tego gatunku, częściej decydowali się na zakup droższych i bardziej ekskluzywnych butelek wina. Chcesz, żeby twój biznes kojarzył się z prestiżem? Jak śpiewał Zbigniew Wodecki – zacznij od Bacha. Pamiętaj jednak, że zadziała to tylko w odpowiednich miejscach.

Zadbaj o muzykę przyjemną dla pracowników

Na sprzedaż wpływają nie tylko zachowania konsumenckie, ale również zadowolenie pracowników i ich samopoczucie w miejscu pracy. 81 proc. pracowników wykonuje swoją pracę lepiej podczas słuchania muzyki, a prawie 3/4 chętniej przychodzi do pracy, kiedy odtwarzana jest muzyka, którą lubią! Pracodawcy również obserwują benefity płynące z odtwarzanej w lokalu muzyki. Według nich – jak przedstawia badanie Mindlab International na zlecenie MusicWorks – muzyka stanowi ułatwienie w budowaniu zespołu. 

Badanie Yi-Nuo Shih, Rong-Hwa Huang i H. Chiang „Background music: effects on attention performance” wykazało, że zdecydowanie lepiej na pracowników działa muzyka bez tekstu, ponieważ zwiększa produktywność. Ta z tekstem niestety zmniejsza koncentrację. Co więcej, pozostawianie wyboru muzyki pracownikowi negatywnie wpływa na sprzedaż. Dowodzi tego eksperyment prowadzony przez 56 tygodni w ośmiu sklepach skandynawskiej marki odzieżowej Filippa K w Sztokholmie. Obie badane grupy miały przygotowane te same playlisty, ale w jednej pracownicy mieli możliwość regulowania głośności, omijania piosenek oraz wybierania intensywności utworów. Sprzedaż spadła średnio o 6 proc. w sklepach, gdzie pracownicy mieli możliwość wpływania na muzykę odtwarzaną w sklepie, a nie korzystali z odgórnie dopasowanych playlist.

Postaw na lokalne brzmienia

Trendy z innych krajów, które wskazują na rosnące znaczenie lokalnej muzyki dla odbiorców, znajdują odzwierciedlenie w polskim rynku muzycznym, zgodnie z oficjalną listą sprzedaży OLiS. W najnowszym zestawieniu najlepiej sprzedających się fizycznie albumów (Top 10) aż siedmiu polskich artystów i artystek zajęło miejsca wśród liderów.

Badania przeprowadzone przez socjologów Polskiej Akademii Nauk wykazują, że blisko połowa mieszkańców Polski deklaruje swoją przychylność do 2-4 różnych gatunków muzycznych, natomiast prawie 31 procent osób wyraża zainteresowanie 5-9 różnymi gatunkami muzycznymi. Szukając idealnej, uniwersalnej playlisty, warto skupić się na polskiej muzyce popularnej.

Źródła:
1. M. Knöferle, It is all in the mix: The interactive effect of music tempoand mode on in store sales
2. A Soundtrack Research Report, “The impact of music in restaurant”, Autorzy: prof. Sven-Olov Daunfeldt (HUI Research), prof. Niklas Rudholm (Dalarna University), Hampus Sporre (Lund University School of Economics and Management, doktorant), Jasmine Moradi (Soundtrack Your Brand)
3. Z. Foung, The Study on the Effect of Background Music on Customer Waiting Time, The Open Cybernetics & Systemics Journal, 2015, 9, 2163-2167
4. M. Sullivan, D. Adcock, 2003, Marketing w handlu detalicznym, Wyd. Oficyna Ekonomiczna, Kraków, s. 204
5. Areni, C. S. & Kim, D. (1993). The influence of background music on shopping behavior: classical versus top-forty music in a wine store. Advances in Consumer Research, 20 336-340
6. Badanie Mindlab International na zlecenie PPL oraz PRS for Music, 2014
7. Badanie Yi-Nuo Shih, Rong-Hwa Huang i H. Chiang z 2012 roku pt. „Background music: effects on attention performance”