07 / 03 / 2024

Muzyka dopasowana do sprzedaży. Jakie to gatunki?

Odpowiednio dobrana muzyka może zwiększyć twoje wyniki sprzedaży. Warto więc zainwestować w dobrą muzykę i zdecydować się na zmiany. Rodzaj tła dźwiękowego może wpływać na wybory klientów w różnych punktach handlowych.

Kupowanie w rytm muzyki

Ciekawych wniosków dostarcza badanie z 2015 roku przeprowadzone przez Jasmine Moradi i Gabriella Johanssona ze Stockholm School of Economics we współpracy z firmą Soundtrack Your Brand i firmą odzieżową GANT Sweden. Okazało się, że sprzedaż wzrosła o ponad 31%, gdy w tle odtwarzana była muzyka dopasowana do marki. Efekt ten nie pojawił się w sytuacji, gdy w sklepie odtwarzana była muzyka niedopasowana.

Na czym polega tzw. musical fit, czyli dopasowanie muzyki? W przypadku marki odzieżowej może ono obejmować różne aspekty, takie jak gatunek muzyczny, tempo, nastrój czy teksty piosenek. Na przykład, jeśli marka odzieżowa stawia na modę uliczną i młodzieżowy styl, powinna wybierać muzykę hip-hopową, popową lub elektroniczną. Natomiast dla marek o bardziej eleganckim i luksusowym charakterze bardziej odpowiednia będzie muzyka klasyczna lub jazzowa. Reguła ta obowiązuje w przypadku wielu innych produktów, w tym spożywczych.

fot. Christiann Koepke / Unsplash

Gatunki muzyczne uwielbiane przez klientów

W eksperymencie przeprowadzonym przez Adriana Northa, Davida J. Hargreavesa i  Jennifer McKendric (1999) przez dwa tygodnie obserwowano zachowania klientów w dziale sprzedaży win w supermarkecie, gdzie na przemian odtwarzano typowo francuską i typowo  niemiecką muzykę. Wyniki pokazały, że muzyka miała wpływ na wybór konkretnych produktów. Kiedy w tle odtwarzana była muzyka niemiecka, klienci sięgali po  niemieckie wina i odwrotnie – w przypadku francuskiej muzyki – wybór padał na francuskie wina. Ciekawym odkryciem było to, że większość klientów nie była świadoma wpływu  muzyki na ich wybór. Pytani o powody zakupu konkretnego wina, rzadko wskazywali na muzykę jako czynnik wpływający na ich decyzje zakupowe. 

Dopasowanie muzyki  obejmuje również świadomość preferencji muzycznych klientów. Aż 41% amerykańskich konsumentów twierdzi, że spędziłoby więcej czasu (i potencjalnie  wydało więcej pieniędzy) w punkcie sprzedaży detalicznej, w którym rozbrzmiewałaby ulubiona muzyka. Pop, rock, easy listening to gatunki muzycznej najbardziej preferowane przez klientów w miejscach komercyjnych. A jeśli pop – to znany i lubiany, najlepiej jako mieszanka starych i nowych hitów.

Źródła:
1. A Soundtrack Research Report, „The impact of music in restaurant”, Autorzy: prof. Sven-Olov Daunfeldt (HUI Research), prof. Niklas Rudholm (Dalarna University), Hampus Sporre (Lund University School of Economics and Management, doktorant), Jasmine Moradi (Soundtrack Your Brand).
2. „The Effects of Musical Fit On Choice Between Competing Pairs of Cultural Products”, Joanne P.S. Yeoh & Adrian C. North