Między jedzeniem a muzyką jest więcej podobieństw, niż może ci się wydawać. Oba nastawione są na sprawianie ludziom przyjemności, a więc występując wspólnie, tylko uzupełniają wrażenia sensoryczne odbiorcy. Brzmienia są najbardziej zauważalna w miejscach nastawionych na wypoczynek – a to najczęściej bary, puby, kawiarnie, restauracje.
Między jedzeniem a słuchaniem muzyki jest więcej podobieństw, niż może ci się wydawać. Obie czynności mają po prostu sprawiać ludziom przyjemność. Gdy wykonujemy je jednocześnie, wrażenia sensoryczne (smakowe, dotykowe, wzrokowe i słuchowe) nakładają się, uzupełniają i wzmacniają. Klienci zauważają muzykę przede wszystkim w miejscach nastawionych na wypoczynek. Są to najczęściej bary, puby, kawiarnie i restauracje.
Według raportu MRC Data z 2021 roku „Background Music: the Untapped Promotional Avenue for Music” aż 81.3% badanych zwraca uwagę na muzykę w restauracjach. Ponad połowa z nich twierdzi, że ważne jest to, aby w restauracjach rozbrzmiewała muzyka, która im się podoba. Z innych badań wynika, że jeśli klient ma wybór pomiędzy dwoma podobnymi lokalami, to w 72% przypadków wybierze ten, w którym gra muzyka. Dzieje się tak nawet wtedy, gdy serwowane tam napoje są trochę droższe.
W każdej branży liczy się całościowe doświadczenie klienta. Klimat miejsca, gdzie serwowane jest jedzenie lub napoje, tworzy nie tylko odpowiedni wystrój czy profesjonalna obsługa, ale również muzyka. To ona może wykreować romantyczną, spokojną lub energiczną atmosferę, w zależności od potrzeb i pomysłu na wizerunek miejsca. W latach 2010-2011 roku TNS OBOP przeprowadziło badania na temat ekonomicznej wartości muzyki i znaczenia muzyki dla klientów sklepów. Jak się okazuje, aż 83% klientów lokali gastronomicznych twierdzi, że odpowiednio dobrana muzyka ma wpływ na ich nastrój. Dodatkowo 73% właścicieli mniejszych lokali gastronomicznych, takich jak puby czy bary uważa, że muzyka może wpłynąć na sprzedaż i dochody.
Badania przeprowadzone przez Soundtrack Your Brand i HUI Research, oparte na analizie prawie 2 milionów transakcji w popularnej sieci restauracji, wykazało, że muzyka pasująca do marki restauracji zwiększyła ogólne obroty o 9,1%. Najwyższa sprzedaż miała miejsce w sytuacji, gdy playlista była mieszanką popularnych i mniej znanych piosenek dopasowanych do marki. Odpowiednio dobrana muzyka przyciąga klientów do sklepu, punktu usługowego, restauracji czy kawiarni. Kształtuje pozytywne skojarzenia z miejscem i może zachęcić do zakupu wybranych produktów. Wszystkie te działania mogą w efekcie przyczynić się do wzrostu sprzedaży i zwiększyć realne zyski przedsiębiorców.
Źródła: